Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklist överkörd av högersvängande lastbil

Publicerad den 23 september, 20115 december, 2021

Igår omkom en kvinna i Stockholm efter att ha blivit överkörd vid Slussen av en högersvängande lastbil. Det blev en kort notis för de flesta (SvD, DN, P4 Radio Stockholm). För mig som dagligen cyklar över Slussen och passerar olycksstället så blev det en påminnelse om hur helvetiskt utsatt man är som cyklist i trafiken. Och särskilt för högersvängande lastbilar som inte har ordentlig koll.
SvD skriver (länk ovan) att lösningen är cykelboxar:

För att minska olycksrisken har Stockholms stad i inrättat så kallade cykelboxar i de stora korsningarna. Det ger cyklisterna ett avgränsat område framför bilisternas stopplinje, som gör att högersvängande bilar lättare ser cyklisten.

Alla som försökt använda cykelboxarna vet att de i bästa fall är en bonus – om man råkar hamna där precis när det slår om till rött. Annars måste man kryssa sig fram mellan köande bilar och sedan ställa sig framför – i den mån det finns plats. Med en cyklism som exploderat senaste åren är det inte sällan trångt i de små boxarna. Man måste också hantera sura bilförare som inte vet vad en cykelbox är, de flesta, och som tycker att man tränger sig och lägger sig i vägen.  Och vara beredd på att trampa på av bara helvete jagad av ilskna köande bilister som vill köra om när ljuset slår om till grönt och inte har något emot att jaga cyklister med kofångaren.
Gårdagens olycka påminner mig om en likadan olycka i november förra året. Då överlevde cyklisten och polisen tyckte i princip att det var hennes fel:

Högersvängande lastbilar är ett jättestort problem, för chaufförerna har svårt att se cyklisterna. Lastbilarna är så höga och cyklisterna saknar insikten att de inte syns för föraren.

Nina, som cyklisten hette, hade en annan lösning på problemet:

Det är ju helt uppenbart att det bara är att sätta upp ett extra trafikljus för dem som ska svänga höger.

Men då stoppas ju den gudabenådade biltrafiken några sekunder extra och så kan vi ju inte ha det.

EDIT: Mikael Nordlander twittrar ett annat förslag:

12 svar på ”Cyklist överkörd av högersvängande lastbil”

  1. Dr M skriver:
    25 september, 2011 kl. 2:08 e m

    Vad gäller att minska risken för specifikt denna typ av olyckor gäller för oss cyklister också att inse att om det inte finns cykelbana + box så måste vi uppföra oss som vilket annat fordon som helst och invänta vår tur i kön.  Specifikt: kör aldrig upp på insidan av en lastbil vid en korsning.  Vänta bakom lastbilen i stället, även om det innebär att man inte är först ut i korsningen när det blir grönt.

    Laddar in …
  2. Dr M skriver:
    25 september, 2011 kl. 2:04 e m

    Om cykelboxarna fungerar så dåligt som antyds i bloggposten är de dåligt designade. Här i Storbritannien är cykelboxarna utformade som ett L, d.v.s. längs vänsterkanten går en smal cykelbana (markerad med vägmålning) fram till cykelboxen de sista 20-50 meterna innan korsningen. Själva boxen är sedan ca tre meter lång i trafikriktningen och sträcker sig över hela körfältet.  På så vis kan man alltid komma in i cykelboxen även om det står bilar i kö, och det får plats hyfsat med cyklar innan det blir omöjligt trångt (Visst, det är för många bilister här också som har dålig respekt för cykelboxarna och cykelbanan fram till dem, men det är med god marginal bättre med än utan.)  Både boxen och cykelbanan fram till den är tydligt markerade med vägmålning och starkt färgad asfalt.

    Laddar in …
  3. Paul Lernmark skriver:
    24 september, 2011 kl. 10:07 e m

    Lastbilarna är ju uppenbarligen inte designade för stadstrafik. Måste väl ändå finnas en teknisk lösning på detta. 

    Laddar in …
  4. Mathias Ahlqvist skriver:
    24 september, 2011 kl. 12:04 f m

    Jag passerade platsen direkt efter att det hade hänt. En jobbig och overklig syn som får en att verkligen tänka efter. Heder till de som kom dit tidigt och försökte rädda hennes liv.
    Cyklade förbi där idag också och såg en grupp människor sitta där med blommor och ljus och grät. Även jag var tvungen att stanna upp och betrakta platsen. Grät en stund när jag kände en del av chocken släppa idag.Tycker verkligen synd om offrets familj, vänner samt chaffören som idag inte kan må så bra. RIP

    Laddar in …
  5. Sthlm Nemo skriver:
    23 september, 2011 kl. 11:05 e m

    Både cyklar och kör lastbil. Det stämmer att cyklister inte alltid syns från förarplatsen. Uppfattar det inte som att polisen menar att ovan nämnda Nina gjorde fel. De bara konstaterar fakta. Vet inte vad lösningen på problemet kan vara. Men tills vidare vore det bästa om lastbilar ALLTID blinkar och cyklister ALLTID avvaktar just lastbilar som svänger höger?

    Laddar in …
    1. Jb skriver:
      13 januari, 2012 kl. 7:45 e m

      det är svårt att se cyklister på höger men även gående som går på högrasidan eller framför när man arbetar och redigerar containrar inne i stan.

      Laddar in …
  6. Jacob Hamacher skriver:
    23 september, 2011 kl. 8:57 e m

    Jag cyklar också förbi där dagligen. Och igår så kom jag strax efter olyckan och såg både lastbilen och utryckningsfordon.
    Det var precis efter rödljuset mot raksträckan mot Eken. låg en hög blommor där idag.
    Borde vara ett extra trafikljus där då det alltid står en kö av bussar och bilar och blinkar höger samtidigt som cyklarna vill fortsätta rakt fram.

    Laddar in …
  7. Paulina skriver:
    23 september, 2011 kl. 2:13 e m

    Så sorgligt och tragiskt! 🙁
    Ändå måste jag tyvärr säga att jag som aktiv cyklist känner mer frustration över andra cyklister än bilister. Så väldigt många som cyklar mot rött och inte vinkar för att visa vart de ska. Det förvånar mig att det inte sker fler olyckor. Just eftersom denna typ av olyckor är så vanlig är jag extra försiktig när jag vet att det finns bilar som ska svänga till höger.Väntar inte sällan 2-3 sekunder för att se om bilarna åker eller väntar på mig.  Vinkar också alltid även när jag ska rakt fram för att tydligt visa vart jag ska. Nu hjälper inte det när det är en lastbil som ska köra men det är kanske en i många fall bra och enkelt åtgärd i väntan på bättre trafikplanering i staden?

    Laddar in …
  8. Malin skriver:
    23 september, 2011 kl. 12:45 e m

    Var olyckan i korsningen vid Slussplan eller där bilar från Skeppsbron kan svänga ner till Stadsgården?
    Vid den första kan ju cykelboxar mm hjälpa, men vid den senare så tycker jag det är så dåligt skyltat att det är livsfara varje gång även med vanliga bilar…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      23 september, 2011 kl. 1:38 e m

      Jag är inte helt 100 på exakt var, men jag har ställt frågan till Södermalmspolisen. Återkommer!

      Laddar in …
      1. Malin skriver:
        23 september, 2011 kl. 3:18 e m

        Vad jag har hört nu så är det uppe vid Södermalmstorg, dvs där bilarna från Skeppsbron kan svänga ner till Katarinavägen. Men säg gärna till när du får svar från Söderpolisen!

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          3 oktober, 2011 kl. 7:25 e m

          Japp, det var uppe på torget där bilarna svänger ner för att på så sätt svänga runt och komma upp på Katarinavägen. Det ligger blommor där nu sedan dess.

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d