Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Fler vintercyklister

Publicerad den 22 november, 20105 december, 2021

Enligt SvD idag har antalet vintercyklande cyklister i Stockholm ökat med 130% sedan 2004. Det ska tydligen ha fått kommunen att lägga extra pengar på snöröjning av ”gång- och cykelbanor”. Jättebra.
Men inte utan rejäla förbehåll. Så här säger Ted Ell, ”avdelningschef för stadsmiljöavdelningen på trafikkontoret”:

–Men vi har begränsat utrymme och någonstans måste man lägga snön för att få framkomlighet på vägarna och då kan det blockera cykelfälten.

Vilket alltså lär oss att cykelbanor inte är ”vägar”. Samtidigt som kommunen alltså försöker begränsa biltrafiken genom biltullar och dubbdäcksförbud på Hornsgatan  så gäller det att se till att den kommer fram så lätt som möjligt. Medan de bilister som väljer att cykla istället, uppmuntras att sluta:

–Vi kan inte städa bort en årstid. Snöar det tre decimeter en dag kanske man får ta till andra färdsätt, säger Ted Ell.

Tillbaks in i bilen alltså. Ett annat förslag hade varit att ploga bussfilerna och cykelbanorna och lägga snön man inte hinner ta bort i de övriga körfälten. Det är förmodligen mycket effektivare än både biltullar och dubbdäcksförbud.

– Det är först på nätterna när vägarna är helt fria som vi kan forsla bort all snö, säger han.

Jag har cyklat vintertid sedan 2004. Problemet är inte att snön ligger kvar någon dag i cykelbanan i väntan på att trafikkontoret ska hinna forsla bort den på natten. Problemet är att de inte skottas alls. Cykelbanor har sedan jag började cykla alltid använts som slutförvaring av snö. I vintras låg samma snövallar i veckovis, samtidigt som bilvägarna var helt torra och rena. Längs Skeppsbron var det ibland decimeterdjupt med ren snömodd, alltså slask som stänktes ut av bilarna. Det är som att cyklister ska vara jävligt tacksamma om det eventuellt skottas, som om det är en ynnest.

”Visst, vi kan skotta lite åt er, men kommer det snö, då hinner vi inte.”

Det sista citatet är hittepå. Men det är knappt. Det märkliga är att det är knappt två månader sedan Trafikkontoret tackade folk för att de cyklar.
Läs även andra bloggares åsikter om vintercykling.

2 svar på ”Fler vintercyklister”

  1. Goran Carlssonabcd skriver:
    5 december, 2010 kl. 7:48 f m

    Jag vet inte hur det är i dag, har inte varit ute, men i går var cyklbanorna inte plogade. Men här har ju kommit massor med snö i Kalmar.

    Laddar in …
  2. bani skriver:
    22 november, 2010 kl. 9:39 f m

    Jag håller helt med. I Uppsala har man börjat bygga ut cykelvägar, nästan uteslutande genom att göra bredare trottoarer med cykelfält. Detta innebär att det finns mängder med upp- och nedfarter för cykelfälten, så fort en väg (”bilväg”) korsar färdvägen. Skottas/plogas dessa? Nej. Och mot djupa, spåriga, frusna eller slaskiga snövallar var 50:e-100:e meter hjälper inga dubbdäck, faktiskt. Men vi kan ju inte hålla på och finlira med plogen, va.
    Jag har slutat cykla på vintern nästan helt, jag blir för förbannad. Det är inte bra för hälsan det heller nämligen.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d