I dagens Metro skriver de om Nina som blev påkörd av en lastbil som skulle svänga till höger. Nina skulle fortsätta rakt fram, men chauffören såg henne inte i cykelbanan. Nina hade såklart rätt, lastbilen hade väjningsplikt. Så här kommenterar Hans Lindegren, som är inspektör på Stockholmspolisens trafiksektion och som utreder Ninas olycka, problemet med högersvängande fordon:
Högersvängande lastbilar är ett jättestort problem, för chaufförerna har svårt att se cyklisterna. Lastbilarna är så höga och cyklisterna saknar insikten att de inte syns för föraren.
Men buhhu, stackars lastbilschaufför. Vad är inspektörns förslag på vad Nina, som fick amputera benet och genomgå tio operationer efter att ha blivit överkörd, skulle ha gjort? Vinkat med stora oranga flaggor? Knackat på? Haft med en siren och tutat jättehögt?
Cyklister har oerhört få rättigheter i trafiken men massor av skyldigheter. När det gäller högersvängande bilar över cykelfält så är dock lagen glasklar – lastbilen har väjningsplikt. Bilar ska blinka och vänta på sin tur. Men när det inte sker och bilarna kör över cyklister, så är det alltså enligt Stockholmspolisen för att cyklister saknar insikt.
Nina själv har en bättre lösning:
Det är ju helt uppenbart att det bara är att sätta upp ett extra trafikljus för dem som ska svänga höger.
Men då måste ju gubevars lastbilschaufförerna vänta. Och hur skulle det se ut?
Metro, sidan 6 (pdf-länk)