To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
@Christian problemet är, tycker jag, att cyklister faktiskt ofta faktiskt förväntas köra ”kreativt”. Strandvägen är ett utmärkt exempel där SL placerade sina hållplatser mitt i cykelbanorna utan att märka upp det. Det var först flera dagar senare som de kom på att det kunde vara bra med några trafikkoner. Och om cyklister förväntas kryssa mellan tillfälliga hållplatser, containrar, parkerade bilar och på vintern uppskottad snö, så kommer de fortsätta göra det annars också.
Lösningen är enkel – cyklister ska omfattas av samma skyldigheter – men samtidigt ha samma rättigheter – som andra trafikanter. Jag har skrivit lite om just det här:
http://juabjab.wordpress.com/2010/04/28/cykelframjandet-vs-motormannens-riksforbund/
Skärp er alla cyklister!
Visst kan jag hålla med om att Köpenhamn är ett paradis för alla cyklister (det är ju också världen bäst etablerade cykelstad så kontigt vore det väl annars). Men i Köpenhamn har cyklisterna också något annat som saknas bland Stockholmarnas cyklister. TRAFIKVETT!!
Så innan ni börjar gnälla över vad som inte finns börja med att ta er eget ansvar.
Titta på standvägen till exempel. Där finns en väl fungerande cykelbana men lik förbannat ska en massa cyklister cykla längst kajen mitt i promenadstråket, bland fotgängare och hundar. Och på storgatan, om jag fick 1 krona för varje person som cyklar mot enkelriktningen och 2 för alla som cyklar på trottoaren varje dag så skulle jag ha en direktörslön. Och det märkliga är att det finns gator som är riktade åt andra hållet ett kvarter upp och ett kvarter ner så det finns helt klart alternativ.
Så innan ni gnäller tänk på oss längst ner i trafikens näringskedja, fotgängarna (och som i vårt fall med liten hund), och städa upp ert eget beteende innan ni börjar kräva.
Så fort som snön är borta är det många dårar som ger sig ut och apa sig helst i trikoer föratt visa rumpan,man ser inte en enda som har nån vet i trafiken endast dårar,men dem försvinner igen oktober månad då kan man njuta av stockholms fasad i lugna makt ,kan ett land ha så många imbeciller på en enda gång inte undra på att reinfeldt sitter som stasminister.
Okej. Jag tror iofs att det gäller alla trafikslag – att det finns dårar. Samtidigt är Stockholmscyklister tex Sverigebäst på att använda cykelhjälm (http://www.dn.se/sthlm/trendigt-med-cykelhjalm-i-stockholm-1.873371)
Jag bor inte i Stockholm men åker in med pendeltåget. De så kallade cykelbanorna man ser på gatorna är ett skämt. Jag skulle aldrig riskera livet genom att cykla på dom. En cykelbana ska vara skild från biltrafiken, punkt slut. Minns särskilt en gång när jag såg en cyklande dam cykla på utsidan av parkerade bilar samtidigt som en SL buss körde på hennes utsida. Behövdes inte mycket för att hon skulle blivit klämd mellan bilarna. De ”cykelbanor” som gjorts genom att rita en knapp meter bred fil mitt i trafiken borde fan klassas som samhällsfarligt.
Nog bra med cykelbanor, men det stora problemet är att de tas från gångtrafikanternas utrymme, inte bilisternas! Bilarna har kvar sina filer, men trottoarerna krymps till smala remsor där ibland endast en person kan ta sig fram. Detta är riktigt uselt!
Hej Erik! Jag känner inte riktigt igen din beskivning – nu cyklar jag i och försig i princip samma sträcka varje dag, så jag vet inte hur det ser ut i resten av stan, men där jag cyklar har fälten tagits av både trottoar (tex Stadgården norrgående) och bilväg (Stadsgården södergående). Jag kan tänka mig att det totalt sätt går på ett ut, men oavsett så måste ju utrymmet tas någonstans ifrån? Och en cyklist betyder ju en färre fotgängare eller bilist…