Jag cyklar året runt och uppfattar väl inte direkt trafikreglerna för cyklister som helt solklara. Som den mönstermedborgare jag är tänkte jag därför vara lite IT och fotade de mest knepiga trafiksituationerna. Dessa bilder satte jag sedan ihop med lite välformulerade frågor och gick in på Stockholms Kommuns hemsida.
Där kunde jag läsa om hur bra Stockholm är för cyklister:
2007 utnämndes Stockholm till ”Årets Cykelfrämjarstad” för sitt långsiktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik i huvudstaden.
Jag vaskade också fram kontaktuppgiften ”trafikkontoret@tk.stockholm.se”. Dit skickade jag de frågor jag hade, med vältagna bilder. Det blev lite som teoriprovet man tar för uppkörning. Tanken var sedan att publicera svaret här. Mitt första mail skickade jag 4 oktober. Jag fick en autoreply om att mitt mail hade registrerats. Yay offentlighetsprincipen! Men sedan hände inte så mycket mer. 27 november skickade jag en påminnelse (också det enligt autosvar registrerat).
4 december, alltså två månader senare, fick jag svar:
Hej Christian! Tack för dina frågor.Vad gäller trafikregler hänvisar jag i första hand till Transportstyrelsen.Kika gärna under adressen:Där bör du kunna få svar på dina frågor.Lycka till!
Tack, det kommer jag behöva. Med två månaders svarstid kommer den här korrespondensen ta ett tag. Och att det finns trafikregler publicerade på nätet vet jag såklart redan, det kunde Google ha berättat för mig. Men jag hade rätt specifika frågor, till exempel om den röda beläggning som här och var används i vägbanan har någon betydelse för till exempel väjningsplikt. Eller om två cyklar målade i ett cykelfält innebär att det är tvåfiligt? Innebär det att ett cykelfält som bara har en cykel är enkelriktad? Är det förbjudet att ha blinkande lyktor?
För att nämna några exempel som Transportstyrelsens sida inte ger svar på. Jag skickade därför vidare till Transportstyrelsen 4 december. Jag har fortfarande inte fått svar.
Min poäng här är att man kanske som myndighet inte ska ha kontaktuppgifter på sidan om man inte tänker svara. Och att svarstiden är bisarrt lång. Och att det är fördjälva slött att inte en enda person inom kommunen orkar svara på några enkla trafikfrågor, särskilt om man vill hävda att man är ”Årets cykelfrämjarstad”. Och att Stockholm förmodligen är en av Europas sämsta cykelstäder.
Läs även andra bloggares åsikter om Cyklar, Stockholms Kommun
Men varför är det galet av mig?Och japp, det var därför. Framförallt på hemvägen kan det blir rätt isigt runt öronen.
Christian, detta är intressant. Samtidigt som det är galet. Som fan. Både av dig och av myndigheterna som inte klarar av sitt uppdrag. Vad det gäller svar på mejl till utsatta kontaktuppgifter skulle jag vilja säga att det inte bara är myndigheter som felar, extremt många personer på företag skippar svaret. Enkelt och koncist. Irriterande men de förlorar ju i längden så jag kan ta irritationen. Jag ser gärna fortsättningen på detta; i synnerhet som flera av de exemplen som du tar upp faktiskt är relevanta. Och jag är imponerad av att du cyklar fortfarande, jag tippar att det var därför du var på jakt efter en balaklava?