Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

1,5 meters avstånd – när trafikreglerna är luddiga

Publicerad den 27 december, 20198 januari, 2022

För lite mer än ett år sedan skrev vi ett inlägg i våra sociala medier-kanaler: ”Tycker ni också att det blivit värre med omkörningar?”.

Vi tyckte att det helt enkelt blivit vanligare med slarviga eller direkt hänsynslösa omkörningar. Vi fick rejält med respons och också en hel del filmexempel. Sedan gick det som det ofta går när man bloggar på fritiden – tiden gick och annat kom emellan. Den där bloggposten om säkra omkörningar blev inte skriven.

Men, igår publicerade Expressen en ledare med rubriken:

Expressen.se

”Tvinga bilister att visa hänsyn till cyklisterna”. Textens poäng var enkel och tydlig redan i ingressen:

Riksdagen borde ändra lagen så att bilister måste ha minst 1,5 meters marginal vid omkörningar. Det vore ett billigt sätt att göra livet säkrare för cyklister.

Bättre tillfälle finns ju inte att äntligen komma till skott och skriva det där inlägget – när diskussionen om ökad trafiksäkerhet för cyklister sätter igång.

Eller inte. Det var kanske lite för mycket att hoppas på att en text som både innehåller ordet ”cyklister” och ”tvinga bilister” skulle kunna handla om att cyklister ska slippa bli påkörda.

Här är några första svar Expressen Ledare fick:

Men WHATTABOUT!

Vi hamnade också i en lång diskussion om huruvida det var lagligt eller inte att cykla på övergångsställen (det är det).

(För den som vill delta, här är Facebooktråden och här Twitter)

Vi hittade dock väldigt lite diskussion om hur man faktiskt minskar farliga omkörningar, förutom genom att förbjuda träningscyklister på landsvägar.

För när det gäller farliga omkörningar är det i princip två fall, eller bilder, som diskuteras: Bilist som tvingas krypköra flera mil på för smala landsvägar där träningscyklister i lycra brer ut sig flera stycken i bredd. Eller, cyklister som av någon anledning vägrar använda de fina, breda cykelvägar som de fått, ofta bekostade av bilisters ”vägskatt”.

Så, bara för att vi ska veta att vi pratar om samma sak, så passar vi på att lägga in de videosnuttar som blev resultatet av den där frågan vi ställde för ett år sedan:

Som ni ser handlar det här om cykling i blandtrafik där cykelbana inte finns, eller i cykelfält. Inga lycraträningscyklister som cyklar i bredd alltså. I trafiken ska vi samspela och här handlar det om omkörande fordon, i några fall stora ledbussar, som alltså faktiskt skiter i det. På varje cykel sitter en person, en pappa, en mamma, någons barn, någons vän. Som bara vill komma fram hel och ren.

Vår upplevelse är att åtminstone i Stockholm, har det här blivit värre med åren. Vad är då det här med lagstiftning? Finns det inte en lag redan? Ja, typ.

Luddigt skrivna lagar

Problemet är att i Sverige är trafikreglerna ofta luddigt skrivna, och det med flit.

När det gäller att hålla ordentligt avstånd till fordon man kör om så säger följaktligen svenska trafikförordningens tredje kapitel att:

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.

33 §  Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Exakt vad ”betryggande” innebär är inte helt klart. I många länder väljer man i stället att skriva ut exakt. Ett vanligt mått är 3 fot ett annat 1,5 meter. Alltså någonstans mellan en och en och en halv meter.

I Skottland (Facebook):

I Storbritannien ändrades lagen tidigare i år :

Following law changes in March, motorists could be fined for not leaving enough space between a vehicle and a bike. Failure to do so could land you with a £100 fine and three points on your licence. Police forces across the country are being encouraged to penalise those who drive dangerously close to cyclists.The Highway Code states drivers should leave
at least 1.5m (4.9ft), which is roughly a car door width

Och på många platser deltar också polisen aktivt i att se till att lagarna följs, något vi skrev om tidigare i höstas. Ett exempel vi tog upp då var i Florida:

I Sverige har vi alltså den luddiga Trafikförordningen, som egentligen aldrig handlat om cyklister, annat som en jobbig trafikstörning.

Faktum är att det har motionerats flera gånger i riksdagen om att införa tydligare avståndslag. Så sent som 2017, motionerade till exempel riksdagsledamoten Aron Modig (KD). Det gick sådär.

Skälet? Ja, man orkade faktiskt inte ens specificera.

Ur Trafikutskottets avslag

Anledningen till det är bland annat att regeringen under våren 2017 presenterade en nationell strategi för ökad och säker cykling. Motionerna handlar bland annat om infrastruktur för ökad cykling, färgsättning av cykelbanor och trafiksäkerhet och trafikregler för cykling.

Så, fika på det?

När det gäller den nationella cykelstrategin har vi inte sett så mycket mer än en färgglad broschyr.

I Sverige har vi aldrig hört att någon fällts, eller ens stoppats av polis, för att ha kört om en cyklist på ett slarvigt eller hänsynslöst sätt. Frågan är om det går, utifrån hur luddigt lagen är skriven.

Det lyfter nu Expressen och det är om det diskussionen borde handla.

Men hey, vad är chansen liksom.

Stort tack till er som delade med er av era farliga omkörningar!

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}