Nu har vi i två inlägg tittat på nya Skansbron-Hammarby Allé, pendlingsväg för dem av de 35000 sjöstadsborna som väljer att cykla in till city. Vi är inte jätteimponerade. Vi tänkte därför lite konstruktivt visa hur vi, som amatörer på trafikplanering, men rätt vana pendlingscyklister, hade gjort. Och nu är vi rädda att det förmodligen mer blir en post för de närmast sörjande, alltså sjöstadsbor och kanske boende i Hammarbyhöjden.
För det första hade vi utgått från premisserna att Hammarby Sjöstad är a) en stadsdel med extremt höga miljöambitioner b) Hem för alltså 35000 personer och c) bara har en alternativ annan cykelväg till city, som ser ut så här:
I korthet, vi hade utgått från att det är en rätt viktig väg att få fart på cykling på. Och som av en slump hittade vi häromdagen cykelappen Stravas ”heatmap”, där man kan se hur de som använder appen cyklar. Nu ska sägas att många av dem som använder Strava är motionscyklister och som sådana kanske inte helt representativa för oss vardagscyklister. Men det ger ändå en indikation. Här är vägen 2014:
Ni ser att den höga Skansbron är knallröd av intensiv cykeltrafik. Ni ser också att Hammarby Allé och sträckan mellan de två cirkulationsplatserna (markerat med pedagogiska gröna pilar) är ljus till mörkblå. Notera att 2014-2015 var cykeltrafiken omledd till den mörkblå södra sidan av Hammarby Allé.
2015 är ena sträckan, den in mot sjöstan också den röd. Trafiken från Hammarbyhöjden ner till Skansbron har också den ökat rejält. Det här är två år sedan. Jag har inte sett aktuella heatmaps, men jag tror inte de minskat.
Det här är en viktig väg för flera stadsdelar och den blir alltså allt viktigare.
Så här går cykelvägen idag (grönt södergående, blått norrgående):
Vi hade också blivit glada över att det finns gott om utrymme att ta av hela vägen. Av någon anledning är det dubbelriktade cykelvägar på bägge sidor av bron, liksom förövrigt dito gångvägar. Som dubbelriktade är de smala, men som enkelriktade blir de plötsligt helt rimliga. Det är alltså rätt lätt att snabbt göra det mycket rymligare.
När vi alltså ändå skulle bygga ett helt nytt bostadsområde längs Hammarby Allé, hade vi passat på att göra justeringar ända ifrån Bohusgatan. Så här:
Vi hade alltså lagt en ny cykelväg på ”rätt” sida av vägen och byggt om korsningen, förmodligen med cykelöverfarter. Kom ihåg att det här är en väg viktig främst för cykeltrafiken och buss 74 – som här inte påverkas alls, eller positivt eftersom den här korsningen blir tydligare.
Det gör att cykeltrafiken nu påbörjar överfarten av Skansbron på ”rätt” sida, vilket gör det lättare när vi sedan kommer bort till cirkulationsplatserna. Dessutom skulle det betyda att cyklisterna slipper sånt här meck:
Med ”vår” väg cyklar man bara rakt fram, iakttar väjningsplikten vid övergångsstället och fortsätter sedan rakt fram. Så här ser det ut från andra hållet:
Nu behövs alltså egentligen ingenting göras förrän man kommer till cirkulationsplatsen på andra sidan bron – möjligtvis kan man passa på att göra cykelöverfarter förbi de två utfarterna, den ena till Eriksdalsbadets parkering, den andra ner till varvet. Cykelvägarna finns där redan.
Väl framme vid cirkulationsplatsen hade vi gjort cykelvägen till en mer integrerad del, helst efter nederländsk modell. Cyklister fortsätter alltså in i cirkulationsplatsen på egen väg med samma väjningsplikter som övrig trafik (ursäkta för suddig bild, den är tagen genom ett fönster):
och:
Här kan cyklister som kommer från Hammarbyhöjden, ner för backen in, invända att de plötsligt måste byta sida. Men det skulle vi fixa när nu Hammarbybacken också den ska få nya bostäder. Vi hade alltså gjort samma lösning längs den och då kommer cyklister in rätt. Röda kryss är de nya husen, grön linje den cykelväg vi skulle bygga:
Foto: Google Maps med tillstånd.
Som en parentes ska det bli intressant hur kommunen väljer att göra här. Om de behåller den nuvarande dubbelriktade cykelvägen, eller gör som vi tänker ovan. Någon som sett ritningarna på ”nya” Hammarbybacken-vägen?
Därefter ner mot sjöstan, igen nu på ”rätt sida”:
Nere i cirkulationsplatsen under tvärbanebron gör vi på samma sätt, leder cykeltrafiken runt in i cykelfälten på Hammarby Allé. Samma enkla lösning som för biltrafiken.
I andra riktningen behövs inte så mycket göras alls, annat än utanför bussgaragen. Där hade vi rätat upp den nu enkelriktade cykelvägen och anslutit den direkt till cykelfälten. Först bort med svängen mot tvärgatan:
Istället anpassar vi den lägre prioriterade tvärgatan till den nu raka cykelvägen. Samtidigt hamnar cykelvägen inne i cirkulationsplatsen, så att cyklisterna får samma enkla lösning som biltrafiken. Och cykeltrafiken hamnar längre från bussgaraget, vilket gör det säkrare och lättare också för dem.
Så skulle vi gjort om vi hade planerat. Nu är det ju redan färdigbyggt, men tittar man på det är den ändå i princip bara tre ställen som behöver ändras, korsningen vid Bohusgatan och de två cirkulationsplatserna. Samtidigt så löser man breddfrågan, gör det lättare och tydligare att cykla, tar bort allt zigzaggande och ger dessutom mindre trängsel för fotgängarna när cykeltrafiken plötsligt inte längre är dubbelriktad. Samtidigt funkar det plötsligt med sjöstans cykelfält, utan en massa extra korsande av vägarna.
Hela den nya dragningen, gult = södergående, blått = norrgående.
Och, man följer kommunens framkomlighetspolicy, genom att prioritera cyklister och fotgängare framför bilar på en väg som framförallt är kritisk för just cyklister och fotgängare. Och buss 74, som i det här fallet inte påverkas alls.
Så hade vi gjort. Så tycker vi det borde ha gjorts i en stad som säger sig prioritera cyklister framför bilar och som säger sig värna om framkomligheten.
Men av någon anledning så görs det inte så. Vi undrar varför.
Här är första och andra delen av inläggen om Hammarby Allé:
Framkomlighet – inte på topplistan över prio för nya cykelvägar
Det jag saknar i förslagen är en anslutning med ramp jag skulle vilja ha från Götgatan ner till Skansbrogatan, där det nu är en slänt med sly.
En väg skulle vara att göra en böjd ramp ner för slänten till vänster här och sedan under bron ner på cykelvägen. Då blir det på ”rätt” sida:
https://www.google.se/maps/@59.3059936,18.0770111,3a,75y,74.77h,92.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC4lAUG3ViggXmEb2kFDQQg!2e0!7i13312!8i6656
Skoj med förslag.
Det vore dock bra, tycker jag, om förslagen innan och efter visas i plan. Dvs ovanfrån. Då det är lättare att förstå och jämföra.
Tex är det svårt att förstå, det finns ju cykelbana på båda sidorna av skansbron även idag(?) men det visas inte på ”hur det ser ut idag”
Ja, kanske. Ska se om jag kan mecka ihop något. ”Hur det ser ut idag” ritningen utgår från premissen att en ”väg” har en sträckning, inte två. Att det *går* att cykla på bägge sidor betyder inte att ”vägen” går på bägge sidor. Iaf inte som vi ser det. Vägen vi ritade upp är den vi tycker speglar ”vägen ner till Sjöstan”.
Vårt förslag bygger på att man bygger om så att vägen faktiskt går på bägge sidor, dvs med riktiga anslutningar i början och slutet. Ungefär.
Jag förstår, men är det inte bättre att redovisa allt innan, dvs att det går en cykelbana där men den används inte pga.. Och kontentan blir det samma i sluändan, nämligen ert förslag. Men utan att ”mörka” saker. Hoppas du förstår vad jag menar, det är inte negativ kritik utan ett försök till konstruktiv kritik.
Kanske inte är tänkt som pendlingstråk med tanke på att cykelvägar helt saknas efter bron när man kommer upp till bohusgatan, Rutger F. gatan.
Nej, det är utmärkt som huvudstråk i cykelplanen. Spelar inte så stor roll, den nuvarande utformningen uppfyller inte kraven för det heller.
Blev lite ledsen när jag såg den nya cykelvägen och trottoaren utanför bussgaraget. Det är bara att prova att gå eller cykla där en gång för att bristerna ska bli uppenbara, för någon som jobbar med saken borde det även märkts på planeringsstadiet. Jag röstar på det här förslaget istället.
Ja lösningen framförallt framför garaget känns ju väldigt som att de ritade lite fritt. Och snart öppnar bussgaraget också – och tvärbanan är avstängd så antalet gående är betydligt större än vanligt.
Dom enda som blir glada i majoriteten av Stockholms cykelbyggen är alla konsulter som får sina bankkonton fyllda. Skulle vara intressant att veta hur en beslutsprocess ser ut och varför inte politikerna kräver mer ansvar från tjänstemännen/konsulterna.
Kanske så enkelt som att politikerna inte läser cyklistbloggen… Hur processen ser ut kan du lätt ta reda på genom att läsa protokollen.
Svensk demokrati fungerar så att man antingen engagerar sig själv politiskt, eller kontaktar politikerna. Det går tyvärr inte att sitta tyst på sin kammare och hoppas på att politikerna ska ringa och fråga en vad man tycker i olika frågor. Ska man få något att hända bör man också se till att man representerar många personer – t.ex. genom att vara utsedd av en adekvat förening/organisation, eller åtminstone ha med sig en imponerande namninsamlingslista.
Så organisera er om ni vill få något att hända – eller fortsätt knyta näven i byxfickan…
Låter vettigt att organisera sig och på påverka politiskt, men det är inte alltid lätt att veta hur. Har gått med i cykelfrämjandet, som verkar göra en del bra grejer.
Vad menar du med protokollen? Var och i vilka protokoll ska jag titta i för att se de som är ansvariga för utformningen av skanstull-hammarby sjöstad?
Det är Exploateringskontoret som gör den här planeringen.
OK då blir det annan länk https://insynsverige.se/stockholm-exploatering
Oki, vore intressant att veta mer om deras internpolitik. Tack för en bra artikel och cykelbaneförslag!
Tackar!
https://insynsverige.se/stockholm-trafiknamnden
Trafikverkets slutsats i rapporten https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10917/RelatedFiles/2010_047_cykelorganisationer_och_myndigheter_i_samverkan_for_okat_cyklande.pdf är att det behövs starka cykelorganisationer om något ska hända. Cykelfrämjandet är nog de som kan bli något, men det krävs nog lite mer sting än de har i Stockholm – i synnerhet när SNF verkar ha lämnat WO i cykelfrågorna. Eller kanske Svenska cykelsällskapet – om de gör något praktiskt lokalt.