Ett gäng bilister förvirrade sig in på Bohusgatan och överraskades av att skyltningen precis som alltid innebär förbud mot motortrafik. Tyvärr påverkade det buss 74 som överhuvudtaget inte kom fram.
Det är svårt att se trafikskyltar, det vet vi. Kanske skulle det bli bättre om man ställde flaggvakter tills dess alla lärt sig.
Och på Södermalm blev några bilister förvirrade över att de inte var bussar och körde i bussfilen, samtidigt som en taxichaufför blev förvirrad och överraskades av att man fortfarande inte får stanna i cykelfält, vilket ledde till att ett tjugotal cyklister fick stå och glo på två stillastående bakluckor.
Här kan det också behövas flaggvakter för att hjälpa bilisterna så att de slipper bryta mot lagen, tills dess de vant sig vid att personbilar inte är bussar och de fått chansen att bli informerade av någon ansvarig om lagen när det gäller cykelfält. Hur ska de rimligtvis annars ha en chans att göra rätt?
Det var helt enkelt för tidigt att dra tillbaks flaggvakterna – det tar ju såklart några år innan man förstår de förvirrade skyltarna med det otydliga budskapet ”all fordonstrafik förbjuden”. Några bilister gjorde det enda raka, och försökte köra förbi på trottoaren och cykelbanan. Vad skulle de annars gjort, det var ju stora hinder mitt i gatan? Här skulle man också behöva flaggvakter som informerar och hjälper till. Trafiken kan ju vara svårt att få grepp om ibland.
Samtidigt körde en cyklist mot rött på en i övrigt tom gata. Det är typiskt cyklister, bryr sig inte om några andra. Det är dags att göra något åt cyklistproblemet i Stockholm, där cyklister helt struntar i trafikreglerna och riskerar liv och lem på omgivande bil- och gångtrafik. Livsfarligt! Det här kan inte fortsätta, denna respektlösa ignorans mot medtrafikanterna. Inte hade han hjälm heller.
Sa de bittert.
(nej vi tycker inte det är okej att köra mot rött, eller bryta mot trafikreglerna, inte ens om andra gör det. Det är inte det vi är bittra över.)
Nu ikväll stod SL:s trafikledningsbil i cykelfältet på Skeppsbron, strax innan Slussen. Jag stannade till och pratade med chauffören. Han hävdade bestämt att han måste stå där för att se till att bilar inte hindrade trafiken.
Hehe, ironiskt. Men man får hoppas att han stod i en av de bredare delarna av cykelfältet där.
Så SL har alltså specialtillstånd för sin trafikledning att stå på cykelbanan? Härligt ironiskt!
Ser bilar som vänder vid hindren varje morgon nu. Diplomat igår, förvirrad kvinna idag. I båda fallen buss som otåligt blockerar hela korsningen och inte mycket utrymme alls att vända på. Inte alls.
Och ärligt, nu när du har blid vid korsningen. När man tagit sig över denna, där behövs det helt klart ljusreglering (bommar!) för de cyklister som kommer ned från Slussen.
Har för mig du kallade det för gridlock där, en stannar, nästa åker förbi, tredje håller på krascha in i den som stannat, då stannar kanske resten och vi som kommer över gatan kan eventuellt komma över och börja klättringen mot Götgatan.
Hur tänkte de där egentligen?
ser jag rätt att bilarna tar sig förbi spårvidshinderna UTAN att köra på trottoaren?
Rätt många försöker, och jo, dessvärre händer det att de lyckas.
Den främst på bilden yckades, men det lät något otroligt när balken skrapade i underredet.
envisa rackare.. är hindret för smalt?
Får jag vara lite kär i er?
Jag är redan kär i dom 🙂
Uppenbarligen är inte körkortsinnehav någon garanti för att man följer trafikreglerna eller ens kan dem…..