Vi säger stort grattis till årets cykelstad 2016 i Nederländerna som heter Nijmegen. Vinsten är, enligt sajten Bicycledutch, ett resultat av stadens cykelarbete som pågått i nuvarande form i 15 år (!).
Så hur ser det ut? Kolla videon här:
I videon radar de upp bra exempel från staden, inklusive cykelvägar, korsningar och cykelparkering. Det är inte utan att man som cykelinfrastrukturutsvulten svensk nästan dreglar över de fina vägarna och parkeringsmöjligheterna. Mums! Men de nöjer sig inte utan jobbar på.
Cycling in Nijmegen is really great, mainly because most of the cycling infrastructure meets the highest standards. And yet the city wants to constantly improve the conditions even further.
Vad säger ni, borde vi inte skicka exploateringskontoret och våra politiker för att se vad ”cykelstad i världsklass” verkligen betyder?
Läs hela inlägget hos Bicycledutch: … and the winner is
Stockholm kan också cykelbanor, ett lysande exempel är Perstorpsvägen i Farsta, alla borde vallfärda dit bara för att känna på en riktigt välbyggd och bred cykelbana. Och sen ta en titt på Google Maps Streetview hur det såg ut innan. Och sen finns det kaosbyggen som Folkparksvägen i Hägersten, dyrt och uselt blev det. Men hopp finns det!
Våra stockholmpolitiker behöver bara åka till Täby och Djursholm för att lära sig hur cykelbanor ska se ut. Där är cykelbanorna breda med slät asfalt och utan vintergrus. Flera farthinder på gatan utanför förskolor och skolor så att både bilister och cyklister får sakta ner. Mycket fördömligt. När jag åker hem igen och kommer fram till Solna så är cykelbanorna fulla av grus, det är ojämnheter och hål i marken. Det står skyltar och betongsuggor och spärrar cykelbanan. När jag kommer fram till Sveavägen, med sin 50cm breda cykelbana så står det en limousin parkerad utanför Handelshögskolan på cykelbanan. Det är rusningstrafik och trångt. Jag frågar chauffören varför han har parkerat på cykelbanan och får till svar att det är enda stället han kan parkera. För mig som cyklist är det olagligt att cykla på trottoaren och att cykla på gatan när det finns cykelbana. Jag tycker att han kan parkera på trottoaren eller köra fram till Friskis och Svettis och parkera där isället eftersom han hindrar trafiken. Han ansåg att vip-gubben på Handels inte kunde gå några extra steg. Typiskt ordväxling i stockholmstrafiken.
Försökte ladda upp bild men det gick inte.
Den visade på stora fyrkantiga brunnar i över en meter breda, tvärs över cykelbanan i nedförsbacke. Ca 5 på rad med 50 meters avstånd.
Runt den var asfalten nedfräst och brunnen stod upp ca 10cm, med avfräsningen ca 20 cm.
Felanmälde dem ett antal gånger, de åtgärdades inte på över ett år och under tiden försvann konerna som åtminstående markerade att något bör en se upp för.
Knappast ett föredömme skullr jag säga
Va! Jag bor i Täby och anser att vinterskötseln av cykelbanorna i Täby är Stor-Stockholms sämsta, modd och grus så långt ögat ser, att komma in i Danderyd är en dröm med sina sopsaltade cykelbanor. En klassiker är kommungränsen på Täbyvägen/Enebybergsvägen där det är en mycket tydlig gräns mellan gruskaos och rensopat.
Cykelbanorna i Täby må vara breda på sina håll men de är inte speciellt bra byggda, mycket kantstenar, potthål och ingen skyltning.
Har förövrigt cyklat i Amsterdam och tycker inte att det är speciellt mycket bättre än i Stockholm. De röda cykelbanorna är dock mycket tydliga men Amsterdamborna visar absolut ingen hänsyn till andra, bara plinga och kör är det som gäller och de varken stannar för rödljus eller har belysning på natten. Det är mycket trevligare att cykla i Köpenhamn än i Amsterdam.
Intressant! Som sagt, jag bor i innerstan och där är det bedrövligt överallt och hela tiden. Det är så illa jag inte vill att mina barn cyklar, trots att jag själv är hängiven cyklist. Jag gjorde en tur till Täby och Djursholm och det fanns absolut inget att klaga på i de områden jag körde. Kanske var det främst i Djursholm som det var riktigt bra, men helhetsintrycket var ändå övervägande positivt. Många av politikerna bor i dessa områden. Problemet med deras insikter är naturligtvis att de tar bilen när de ska åka iväg, de cyklar inte eller åker kommunalt, fast de ofta är ute och cyklar.
Men vart är de höga murarna och drönarna i luften som skulle komma om man jobbade på att få en bättre cykelinfrastruktur som vissa hävdade i en annan tråd?
Enligt senaste protokoll så åker trafiknämnden till Amsterdam på studieresa i slutet på augusti.
Det låter ju bra. Men en rundtur, kanske bland de fem städer som var nominerade, skulle kanske ge en ännu bättre bild.
Det framgår inte riktigt vad de ska titta på, troligtvis inte bara cykel. En rundtur är en bra ide, avstånden är inte så stora och oftast finns det väl bra tågförbindelser mellan städerna.
Bra tänkt, även om Amsterdam är kanske inte bästa cykelstaden så är det rätt likt Stockholm på många sätt, och kan därmed vara ett bra ställe att besöka.
Men kan hålla med Jeroen om att de borde kolla in flera städer på samma gång.
Nijmegen e najs men i innerstaden är det faktiskt inte superbra, en hel del cykelfält och gator utan infra. Men det kan också ha varit så att jag missade cykelrutterna när jag var där 😉
Däremot är ju infran extremt bra där den finns, särskilt i de nyare bostadsområden. Där snackar vi världsklass!