Philips Saferide 80 andas tysk Nederländsk kvalität. Den är stor, tung, gjord i metall och slungar ut ljus med 80 lux. Själva ljusmängden ger ett härligt ”varde ljus” och avslöjar obönhörligt potthål, stolpar i vägen och andra hinder. Lampan var också StVZO-klassad så att ljuset hamnar där det ska: på vägen och inte upp i de mötandes ögon. (Läs också: Sluta blända köp starkare lampa och Recension: Philips Saferide 80 & Owleye Highlux 30 – Cykellampor som inte bländar.
Dock gör metallkonstruktionen och tyngden att lampans fäste inte orkade hålla upp lampan ordentligt. Nu har Philips slutat tillverka den och det finns ingen uppföljare i sikte. Så vad ska man välja istället?
Vi har provat tre lampor med olika styrka. Den gemensamma nämnaren är att lamporna är StVZO-klassade, men de är i tre olika styrkor: 20, 50 och 80 lux.
Sigma Lightster – mästerlig i stan
För dig som cyklar i stan eller där det mestadels finns gatubelysning är Sigma Lightster ett alldeles förträffligt val. Ljuset är väl samlat och trots att det är bland de svagaste av de vi provat så ser du faktiskt vad som händer på vägen framför dig. Kontrollen av ljuset är enklast möjliga: ett tryck på lampknappen tänder ljuset, ett tryck till släcker det. Inget tramsigt blink, men heller inte några svagare lägen. Dock är batteritiden för Sigma Lightster enastående och vid cirka 30-40 minuters användning varje dag behövde vi inte ladda den förrän efter 10 dagar. Laddare och uppladdningsbara batterier av AA-typ medföljer dessutom i förpackningen. (UPPDATERAT: På t. ex. Claes Ohlson köper man lampa, laddare och batterier separat)
Lampan är relativt stor för sin effekt men har låg vikt. Fästet är inbyggt tvådelat, men så kraftigt att vi trodde att fästet satt fast på lampan. Lampan är lätt att sätta dit och plocka bort och är fästet är tillräckligt kraftigt för att hålla vinkeln även när man kör ned för trottoarkanter. Laddningsstatus ges av en liten men tydlig lysdiod: grönt för kör och rött för ladda.
En enkel, prisvärd lampa med god batteritid, helt enkelt.
www.sigma-lightning.com
Styrka: 20 lux
Pris: cirka 300 kr
Cube Pro 50 – inte fläckfri
Som jag inledningsvis skrev hade Philips Saferide problem med fästet på grund av sin tyngd. Cube-lampans fäste är bland det bästa som vi provat när det gäller hållfasthet. Det är tvådelat där ena delen sitter kvar på styret och lampan sitter som berget! Ett litet smolk i glädjebägaren är dock att en skruv på fästet började se något rostig ut bara efter två veckor – inte så bra. Bör vara enkel att byta ut för den hugade, dock.
Cube-lampan är på 50 lux och ger en mycket koncentrerad ljuskägla utan mycket spill åt sidorna. Det finns två styrkor på lampan, full sprutt med 50 lux och ett lägre läge. Lampans enda knapp styr ljuset enligt ordningen lägst effekt – max effekt – avstängt, vilket inte är helt optimalt. Ofta tycker jag att man vill växla mellan svagt och starkt ljus medan man cyklar. Gör du det på Cube-lampan så kommer du släcka den emellanåt. Kanske inte hela världen, men lite småirriterande.
Batteriet är ett inbyggt litiumjon-batteri som laddas via mikro-USB vilket är smidigt eftersom du kan ladda den med din vanliga mobilladdare. Batteristatus visas med små lysdioder och batteritiden upplevde vi som god med en laddning i veckan när vi mestadels använde det låga läget.
www.cube.eu
Styrka: 50 lux
Pris: cirka 730 kr
Busch + Müller Ixon IQ Premium – Ute efter kronan
Den här lampan har samma styrka som Philipslampan och är därför den mest jämförbara. Men håller den måttet?
Den mest påtagliga skillnaden mot Philipslampan är att Busch + Müller-lampan är av plast och därför är lättare än Philipslampan, (Philips: 312 gram, Busch-Müller 210 gram) vilket är ett plus. Att plasten inte ger samma intryck av tyskt kassaskåp får man ta, kvalitetskänslan får klart godkänt även hos Busch-Müllerlampan.
Förutom att ljuset är starkare än de andra lamporna vi provat denna gång så skiljer sig också ljuskäglans form. De andra två har koncentrerade käglor som lyser upp framför cykeln – men inte så mycket mer. Busch-Müllerlampan har också en starkt koncentrerad kägla i mitten – men dessutom ett sekundärt, bredare ljus som gör att du också få lite koll i vägrenen, något som kändes riktigt bra.
Det är skönt att fläska på med lampans fulla kraft och ljuskäglan är så pass tydlig att fotgängare som du kommer ikapp får en förvarning om att du kommer. Ljusknappen på Busch-Müllerlampan går enligt sekvensen svag – stark – svag och du både sätter på och stänger av med ett långt tryck på lampknappen. Det gör att du kan byta mellan starkt och svagt som du behagar. Dock är hoppet mellan starkt och svagt ljus enormt – från fläskiga 80 lux på högsta läge ned till 15 lux på ekonomiläget. I praktiken och till exempel på regnvåt asfalt blir skillnaden att lampan förvandlas till en ren ”be seen”-lampa, alltså att du bara syns, men själv inte ser ordentligt vad som är framför dig. Philipslampan hade också ett lägre läge, men det är starkare, från 80 lux ned till (vad vi läst oss till) 35 lux. Dock gör Busch-Müllerlampans lägsta läge att du sparar mycket batteri, något som förvisso inte var Philipslampans bästa gren.
Fästet är bra och tvådelat, där du lämnar ena delen fastskruvad på cykeln. Det är dock inte riktigt lika bra som Cube-lampans fäste men klart godkänt och går att dra åt ordentligt så lampan sitter still.
www.bumm.de (PDF)
Styrka: 80 lux
Pris: cirka 700 kr
För att försöka sig på någon slags sammanfattning: Sigma Lightster har vunnit pris och det är en oerhört prisvärd lampa av bra kvalitet. Cyklar du i stan eller i närförort borde den räcka till för de flesta. Köp en! Eller köp två och ge bort till någon du tycker om. En StVZO-klassad lampa med grym batteritid för trehundra kronor är riktigt bra.
Cyklar du bortom gatlampornas sken, titta närmare på Busch + Müller-lampan. De 80 luxen är rena lyxen (höh) när det är riktigt mörkt och blött eller löven lägger sig förrädiskt över gatubrunnar och hål. Priset är dock ganska högt. Cube-lampan är bra med ett enormt starkt fäste, men priset talar emot. Hittar du den på rea så kan den vara något för dig.
Stort tack till Bikester.se som skänkt oss lamporna för testet. Hela deras lampsortiment hittar du här: Bikester: Cykelbelysning. Då vi har som policy att inte ta emot testexemplar av produkter för eget bruk ska vi se till att ni läsare kommer att få ta del av dessa på något sätt, så håll utsikt på bloggen framöver!
Har du någon lampa du är nöjd med? Skriv gärna en kommentar och tipsa!
Lite feedback om sigma lighster; jag har fyra stycken sedan 3 år, 2 funkar fortfarande medan två klarade inte av att jag missat ta ut batterierna under vintern. Plastflärpen som håller fast lampan på fästet har hårdnat och brutits av på 3 av 4. Betyg 8/10
En liten recension av Bosch and Müller Ixon IQ Premium efter att ha haft den som pendlarlampa på upplysta cykelbanor sedan i höstas: ljuset är toppen, laddningen håller i många timmar, men det som inte riktigt duger är plastkvaliteten. Stängningen till batteriluckan gick sönder tredje dagen när lampan föll ned från skrivbordet, och ramfästen snäppte av efter ett par månader. Lampan sitter rätt så obalanserat framför styret, så när man hoppar ner från t.ex en trottarkant så blir det rätt så starka slitkrafter i fästet vilket det inte riktigt klarar. Med fyra buntband på väl valda ställen och några extrahål i fästet (se bild) så sitter den okej nu. https://uploads.disquscdn.com/images/4c9b7a49dfa1b325a6f5e16eabf2b528a104b52b288a38514802971d1ed8cdbe.jpg
Angående att Bosch and Müller Ixon IQ Premium har ett läge som är väldigt starkt (80 lux) och ett svagare läge (ca 15 lux). Instämmer att det hade varit trevligt med ett tredje läge någonstans däremellan. Om någon skulle föredra ett sånt läge och inte behöver det starkare finns modellen Ixon IQ, alltså utan ”Premium” i namnet. Dess starkare läge är på 40 lux.
Hittas exempelvis här: http://www.bikester.se/busch-u-mueller-ixon-iq-cykelbelysning-med-batteriladdare-bla-gra-223917.html
Sen om någon skulle vilja ha mer ljus finns ”Bosch and Müller Ixon IQ Speed” där det starkare läget är 50 lux.
Och ”Ixon IQ Speed Premium” där det starkare läget är 90 lux.
Jämfört med exempelvis Cube Pro 50 gissar jag att lamporna från Bosch and Müller har mer sidoljus. Det kan vara rätt trevligt för att få bättre helhetsperspektiv av vägen. Se grenar som sticker ut från sidan och bättre uppfatta avståndet till kantstenar.
Vet jag sett finns för övrigt alla nämnda Bosch and Müller lampor att köpa både som ”bara lampan, inga batterier eller laddare”, och i ett paket där både uppladdningsbara batterier och laddare följer med.
Sen kan man även ha dubbla lampor. Antar att det kan komma till nytta om man rör sig på både väldigt mörka landsvägar och områden där det finns gatubelysning. Eller helt enkelt bara behöver mycket ljus. Finns en väldigt bra video som jämför just IQ och IQ Premium både som singel och dubbel.
https://www.youtube.com/watch?v=WwM7vDvvGhU
Även Bosch and Müllers egna sida för jämförelse kan vara värd ett besök om man undrar hur de olika modellerna förhåller sig till varandra.
http://www.bumm.de/innovation-original/lichtvergleich-scheinwerfer.html
Hur är ljuset från B&M-lampan jämfört med Saferide? Jag har just köpt en av de sista Saferide 80 från Amazon och håller på att bygga ett externt lithium-batteripack åt den så att batteritiden inte ska vara något problem.
Jag cyklar mest på becksvarta skogsvägar så ljuset är mycket viktigt både för att se och skapa trygghet. Hjärnspökena lurar mig alltid att det finns älgar och vargar alldeles utanför ljuskäglan 🙂
Ljuset från Saferide upplever jag som något varmare i tonen och har jämnare ljusbild. B&M-käglan är bredare. Nu har jag inte provat den på skogsvägarna, men löper du inte risk att blända någon kanske du ska vräka på med en Magicshine eller liknande brutal-lampa?
Kan inte annat än hålla med om att Ixon IQ Premium är en mycket trevlig lampa att ha fram på cykeln.
Eftersom jag tidigare bara kört med en lampa av typen ”för-att-synas”, gillar jag effekten när man kommer 10-15 meter bakom en annan cyklist och denne oroligt börjar titta över axeln för att se vem det är som ligger för nära.
Vill tillägga att om man ska köpa B+M-lampan kan det vara en idé att samtidigt köpa till deras laddare (NiMH). Låset för batterifacket är väl den enda detaljen på denna lampa som jag inte tycker verkar helt genomtänkt. Risken för utnöttning i plasten efter x antal öppningar och stängningar känns relativt stor. Med laddaren och ett gäng fräsch NiMH-batterier slipper man det problemet.
Utmärkt tips! Det finns paket med batterier och laddare, men laddaren var lite knepig att få tag på nu när jag skrev.
”Laddare och uppladdningsbara batterier av AA-typ medföljer dessutom i förpackningen.” skriver ni om Sigma Lightster. På Clas Ohlson följer det i alla fall inte med någon laddare i förpackningen, utan den får man köpa separat. Mycket bra lampa hur som helst!
Ah, det verkar finnas flera sätt att köpa lampan på. Det verkar som att man hamnar på cirka 300 kr även hos Claes, men jag kompletterar posten.
Tycker det är lite kul med kommentaren från Testfakta om Sigma:n (som ni länkade till i ett tidigare blogginlägg)
”– Sedan kan man fråga sig vem som behöver en så stark lampa som Sigma.
Den är perfekt för en mörk skogsväg, men i stadstrafik kan den nog
snarare riskera att blända medtrafikanterna, säger Håkan Skoogh,
testledare på SP.”
Som inte riktigt förstått att den är mindre bländningsrisk med den än de som inte är StVZO klassade?
Hehe, det är klart att man KAN blända med dessa lampor också, genom att t. ex. rikta dem uppåt. Men jag undrar om herr Skoogh cyklat något i Stockholms närförorter med Lightstern. Den funkar, men jag föredrar något starkare.
Enheter för ljus kan vara en aning vanskligt eftersom en lampas egenskaper avgörs inte bara av mängden ljus utan också av ljuskäglans form. Eftersom lux anger ljusflöde per area (lumen/m²)) så undrar jag om det finns en standard för hur just cykellampor mäts.
Tack tomas! Jag har också försökt hitta något bra mått för styrka och det verkar väl som Lux-värdet är något de flesta tillverkare börjat ange. Men det är inte helt optimalt egentligen, nej.
Bra review boyz. Den här lampan har jag och den är verkligen grym. Lång batteritid – 5 lägen och sitter som berget när man fått fast fästet. Otroligt enkel att ta av. Kan inte annat än rekommendera den då den förutom ovanstående har en mycket bra ljusbild.
https://www.trelock.de/web/en/produkte/fahrrad-beleuchtung/batterie-frontscheinwerfer/8002095_LS_950_ION.php
Tack för tips! Ska faktiskt få testa en sån – kompletterar när jag provat! /J
Verkar grymt med flera lägen! Hur är ljusbilden åt sidan?
Hittade några tester nu där ”Trelock LS 950 ION” jämförs med ”Bosch and Müller Ixon IQ Premium” och även andra lampor. Tycker du bilderna på de här två sajterna gör ljusbilden rättvisa från ”Trelock LS 950 ION”?
Undrar mest för att den verkar inte lysa upp lika mycket åt sidan som vissa andra.
http://www.baslerbikes.de/index.php/baslerbikes-3scheinwerfervergleich-2014-maerz.html
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/32566718
Goran! Jag fick just låna en Trelock LS950 ION av vår läsare Viktor! Återkommer med recension efter helgen!
Svårt att säga men den har kanske inte den bredaste ljusbilden. Jag är dock mycket nöjd med den hittills.