Det har varit mycket gnäll på cyklister i media senaste månaden. Jag tänkte gå igenom lite av det och siktar på att i slutet av det här inlägget landa i något slags positiv slutsats. Vi får se hur det går.
Först var det DN:s krönikör Bengt Ohlsson som skrev om hur han såg en bilist och en cyklist ryka ihop: ”Alla stod på bilistens sida. Ingen på cyklistens”
Det började lite intressant, med rubriken. Platsen är Götgatsbacken, ”i höjd med den förträffliga blomsterbutiken”, alltså nästan exakt där Anna blev knuffad av arg bilist för ett par veckor sedan (läs: Knuffad på Götgatan).
En cyklist vrålar till och dunkar handflatan mot ett biltak. Han tyckte väl att han blev trängd.
Bengt Ohlsson, som promenerar, är modig när han cyklar och tycker det är självklart att det inte kan ha varit något farligt som orsakade grälet, eftersom trafiken rörde sig långsamt. Jag är uppenbarligen mindre tuff, jag tycker det är rätt otäckt när motorfordon tränger mig även när det går långsamt. Hastigheten är visserligen viktig, men jag vill inte riskera att hamna med cykel under bildäck även om det går jättelångsamt. Särskilt otäckt är det när man inte lyckas få kontakt med föraren. Jag har varit med om det.
I det här fallet dunkar cyklisten till med handen mot biltaket. Det är härifrån rubriken kom, alla som såg biltaksdunkandet muttrar nämligen om galna cyklister. Och Bengt Ohlsson håller med:
Jag har cyklat omkring i stan sedan jag var nitton. I mer än trettio år med andra ord. Men jag undviker det mer och mer. Tempot är för högt. Trängseln för stor. Men framför allt: attityden hos cyklisterna suger golfbollar genom trädgårdsslangar.
Och det är ju svårt att ta ifrån någon ens upplevelse. Men jag delar den inte. Jo, trängseln har ökat rejält. Det beror ju på att antalet cyklister ökat i massor de senaste fem-tio åren, samtidigt som byggandet av cykelbanor halkat efter. Däremot upplever jag attityden hos cyklisterna som ungefär samma som attityden hos andra trafikanter – den varierar med person.
Det jag tar med mig från texten är ryggradsreaktionen hos förbipasserande att det var cyklistens fel.
Några dagar senare skrev Expressen/GT krönikören och förre ledarskribenten Jimmy Fredriksson en svavelosande krönika med titeln ”Cyklister ska inte stå över lagen”. Jag har lite svårt att se vem som skulle tycka det. Precis som Bengt Ohlsson riktar Jimmy Fredriksson in kikaren framförallt mot cyklisterna själva:
Alltför många cyklister kör för fort, hänsynslöst och lagvidrigt. Detta visar sig i statistiken.
Nja. Inte om man ska tro de som forskat på cykelolyckor. Men vem bryr sig om sånt. Fredriksson nämner det, men gör en snygg brygga från det forskarna säger, till vad han själv helst skulle vilja:
Därför finns det all anledning att titta på hur cyklister kan skyddas bättre. Men fram för allt hur deras trafikbeteende kan övervakas och korrigeras.
Om man gjort samma sak med motortrafiken, det vill säga ”framförallt” sysslat med att övervaka och korrigera trafikbeteende, så hade vi inte haft 2+1 vägar, mötesseparering, vajerräcken, byggt om farliga korsningar till cirkulationsplatser och allt annat som nollvisionen förde med sig.
Därmed inte sagt att cyklister inte ska övervakas.
Jimmy Fredriksson skriver också att:
Bilisterna biter snällt ihop och betalar men cyklisterna anser att polisernas verksamhet är djupt kränkande.
Där cyklisterna blir arga och ”kränkta”, så ser bilisterna med jovialiskt lugn på polisens arbete och betalar snällt om de råkar göra något misstag. Ingen försöker komma undan.
Eller hur.
Jimmy Fredriksson avslutar storstilat:
De händer att jag blir ilsket pinglad på eller utskälld när jag råkar gå i en cykelbana.
Men det kan de gott ha.
Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer.
Din barndom ringde. Den ville ha sin argumentationsteknik tillbaks.
(Intressant nog skrev han i princip tvärtom 2008, ”Cykelstaden?”).
Två dagar senare hade Mats Edman, chefredaktör för Dagens Samhälle, hunnit läsa Bengt Ohlssons krönika och skrev:
I brist på tillräcklig kollektivtrafik och separerade körbanor har politikerna i Stockholm i stället släppt cykeldjävulen lös och helt oskyddade cyklister blandas huller om buller med varandra, fotgängare, bussar och yrkestrafik.
Cykeldjävulen!
Dagen efter lyckades Västerbottennytt med att göra en hel artikel på nyheten att två cyklister överklagat böter för rödljuskörning:
Efter att Skellefteåpolisen hållit ett vakande öga cyklisternas beteende i trafiken under två veckor dras nu cyklister in i rättsalen.
”Cyklister”. De var alltså två, varav en hävdade att han lett cykeln (enligt Norran)
Avslutningsvis skrev Länsförsäkringar en debattartikel, som i övrigt var rätt bra, där de påstod att:
Att cyklisten dessutom generellt sett är sämre på att använda belysning och följa allmänna trafikregler än till exempel bilisten försämrar säkerheten ytterligare.
Något de backade på rätt fort:
@Cyklistbloggen Vi är ledsna för om vi uttryckt oss flummigt. Vi vill lyfta fram behovet av en säkrare miljö för cyklister.
— Länsförsäkringar (@forsakringar) October 22, 2014
Och då börjar vi närma oss slutet på den här bloggposten. Jag lovade i början av texten att den skulle sluta positivt, men den blev så lång att jag sparar det till nästa inlägg. Positiv sammanfattning kommer i eftermiddag alltså. Och det blir film också!
Körde bil igår, åke ett flertal tillfällen Essingeledens 70km/ h kan med säkerhet säga att tempot var närmare 100 ( på tok för högt för att citera B.Olsson). Blev även trängd av en annan bilist som sen tutade på mig för att jag inte bromsat och släppt in honom, därefter drog han över ett antal filer i en bra bit över de tillåtna 70 km/h.
Kan erkänna att även jag bitvis höll mig runt hundra km/h för att hålla rådande tempo.
Kan det vara så att bara för att det är lättare för alla att åka snabbt i en bil så tycker man tempot är för högt när man kommer på cykel och inte är van.
Jag håller oftast ett högt tempo på min racer i stan, kanske för att det är så lätt att komma upp i farter runt 30-40 km/h där det går. (oftast i bil eller bussfil). Men är även nogran med att stanna för rött o läsa trafiken.
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
Det här med att bilister tar sitt ansvar är ju verkligen nonsens. Hört talas om fenomenet eftersupning?
Smitning från olycka? Felparkering i handikappruta/på lastzon/cykelbana/trottoar? Fastna på övergångställe?
@Cyklistbloggen Återigen bra skrivet. Generaliseringarna är många och grova och skulle mot annan folkgrupp klassas som rasism
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
Jimmy Fredriksson har onekligen ändrat sin syn på cyklismen de senaste 6 åren. Varför har han blivit så arg och bitter? Har han blivit påkörd av en cyklist EN gång och blivit cyklisthatare for lifetime bara så där? Saknas flickvän? Eller har han vara blivit en gnällig gubbe som Bengt Ohlsson?
många som tycker som honom. Det är bättre att ni cyklister blir lite bättre och inte använder era cyklar som vapen mot fotgängare !
”…ni cyklister blir lite bättre och inte använder era cyklar som vapen mot fotgängare !”
Har du träffat mig? Har du sett mig cykla? Nej det har du inte. Men att anklaga mig för att försöka mörda/dräpa fotgängare kan du göra trots allt. Oehört konstruktivt att dra alla cyklister över en kam. Fantastiskt konstruktivt! Helt i Jimmys anda.
Det finns tre saker vi aldrig kommer undan: döden, skatterna och hida1369.
Första gången jag var i Amsterdam fick jag en turistbroschyr i handen, där man varnades för att gå på de (klart rödmålade) cykelbanorna, ”att gå på cykelbanan innebär risk för allvarlig kroppsskada!” Nederländska cyklister har absolut inget tålamod med veliga fotgängare som inte fattar vilken remsa av vägen som är deras, jag tycker svenska cyklister är väldigt mycket mer sansade. Vi kan gott ryta ifrån lite oftare. Samtidigt bör vi kräva tydlig separering av trafikslag, och tydligt markerade cykelbanor.
Jag tror att man inte ska ryta ifrån, men absolut påpeka vänligt. Det försöker jag utveckla i kommentaren ”Jag vill säga två saker” i Cyklistbloggens nästa inlägg, https://www.cyklistbloggen.se/2014/10/antligen-cyklistgnall/
Jo, alltså, du har nog rätt i att det ofta är bättre att vara vänlig och resonabel. Men jag undrar hur många bilister som skulle inta en vänlig ton mot fotgängare i vägbanan, ”ursäkta, jag vill bara uppmärksamma dig på att du går på bilvägen. Gångbanan är här till vänster”. Nej, de skulle hänga sig på tutan och skrika div. förolämpningar. Jag tycker inte jämförelsen är särdeles långsökt, det kan medföra risk för allvarlig kroppsskada att som fotgängare beträda även svenska cykelbanor, och det är inte alltid cyklistens fel.
Ingen idé med långa krusiduller. Man kan säga ”Gå där istället” och peka. Inte mer. Fast låter man arg på rösten intar offret försvarsställning, tar inte till sig budskapet utan koncentrerar sig på försvar och (bort)förklaring eller motanklagelser.
”cyklisten [är] generellt sett är sämre på att använda belysning”
Det kan man väl säga ”generellt” eftersom lyse på en cykel är mer komplicerat än på en bil. Vanliga problem är: batterier slut, stulen lampa, dyrt att köpa lampor, lätt att glömma ta med sig allt man måste plocka bort från cykeln.
Med det sagt; av de ca hundratalet cyklister jag mötte på Skeppsbron igår så hade alla lampan påslagen.
När jag cyklade i Uppsala upplevde jag att de flesta hade billiga nyckelrings-LED-lampor istället för riktig cykelbelysning. De syntes extremt dåligt. Vet inte om det är det som författaren syftar på?
Själv tycker jag LED lampor räcker, även om jag ser ut så här ibland:
http://farm7.static.flickr.com/6053/6281699231_6357c9b315.jpg
Här i Gävle är det lite si och så med lyse på cykeln. Borde vara lag på att alla cyklar som säljs ska säljas med navdynamo. Den är verkligen guld värd och man slipper tjafsa med batterier eller utanpåliggande dynamo som slutar fungera så fort det kommer lite snö och is på den.
”Alla”. Det var många. Jag tycker minst 30% av mötande cyklister saknar iallafall framlyse. Igår hade mina egna batterier tagit slut, så det var definitivt 1 som saknade framlyse när jag var på väg hem igår. 🙂
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/9l8rDWCHOt @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
@Cyklistbloggen I Norge har de gjort filmer som både tar upp cyklisters och bilisters dåliga beteende. https://t.co/223TLLq2qi
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
@Cyklistbloggen länsförsäkringar har inte backat, finns kvar på deras hemsida, utan korrigerad text.
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det har varit mycket gnäll på cyklister senaste månaden http://t.co/xxADIGcjUM #cykla