I somras hade Södermalmspolisen hastighetskontroller på Götgatans gågatedel, något bland andra tidningen Expressen tog som intäkt för att skriva en arg text om fartgalna memils som cyklar på dyra cyklar (för ”dyra” cyklar är av någon anledning värre än billiga cyklar) . Något som är i det närmaste ett samhällsproblem:
Alla som stoppades erkände utan omsvep sitt brott och fick böta 1 000 kronor.
– En del är väldigt dåliga på att följa trafikreglerna för de tycker inte att det ska gälla cyklister och andra är jätteduktiga. Sen är det väldigt höga hastigheter många gånger på cyklarna när man kör om och så vidare, säger Sandra Piedrahita, inspektör på Citypolisens trafikenhet i Stockholm.
Vi vill här passa på och vara tydliga med att Cyklistbloggen tycker att alla fordon ska köras hänsynsfullt och enligt gällande hastighetsbegränsning.
I går skrev Expressen igen om fordon som kör för fort på gågator. Men då var tonen annorlunda. Fordonet var inte längre cykel, utan bil.
– Jag nästan grät och den kvinnliga polisen såg ut att be om ursäkt, säger Eva. Fortfarande har jag svårt att förstå polisens agerande.
Det handlar om en bilist som körde 18 km/h på en gångfartsgata. Polisens tolkning av gångfart är max 7 km/h.
– Jag körde i 18 kilometer i timmen, det var så sakta att hastigheten knappt syntes på hastighetsmätaren, säger Eva själv.
Jag gissar att cyklisterna på Götgatan snittar max 15 km/h, kanske lägre. Men på cykel är det jääättesnabbt. Med bil däremot, knappt styrfart.
Eva uppger att hon verkligen tog alla hänsyn vid den speciella korsningen och hade saktat ned farten i god tid så mycket det gick.
Igen. När cyklister kör är det racerfart, inga cyklister får chansen att ”uppge att de verkligen tog alla hänsyn” (särskilt inte om cykeln kostar mer än 10 000). Men gäller det en bilist så köper Expressen helt tolkningen att 18 km/h är att ha saktat ner farten ”så mycket det gick”. Och skriver följaktligen det.
Joråsatt. Hastighet är något relativt. Och en cykel är alltid mycket farligare än en bil.
Tipstack till Anna Mogren Östlund.
EDIT: I dag följer Expressen/Kvällsposten upp polisens trakasserier av hederliga bilister med att hitta en till som kört för fort på gångfartsgator:
– Jag överlever ändå, men jag kan fortfarande inte acceptera det. Det är omöjligt att köra så sakta. Jag har provat, men då hackar min bil. Sju kilometer, det är ju löjligt!
Det är mycket som är löjligt i det här, men att kunna krypköra är det inte.
EDIT igen: Det här är tydligen viktigt för Expressen. Så viktigt att det är värt en tredje artikel, nu får Motormännen säga sitt också:
– Men ska polisen mäta upp bilister som kört 17-18 kilometer i timmen, då är det bättre att förbjuda biltrafik helt. Den som kört så sakta har ändå kört väldigt försiktigt tycker jag.
Jag utgår från att det nu blir en kampanj från Expressen/Kvällspostens sida: ”Skriv på för att stoppa vansinnet att man inte får köra 30 på gågator! Förutom för cyklister. Särskilt på dyra cyklar”.
EDIT igen: Dagens Industri skriver också. Eller plankar av Expressen snarare.
Och sista EDIT: Expressen ger Cyklistbloggen rätt.
En evig fråga tycks det – och inte endast på gångfartsområden. Den utanför gångfartsområden betraktar somliga 15, 20 km/h som hög fart för en cyklist och 30 km/h som rena Tour de France samtidigt som 30 km/h är en föredömligt låg fart för en bilist. Varför? En par kollegor hävdade att bilar har kortare stoppsträcka, därför denna diskrepans, men stämmer det? Hur är cyklars bromssträcka jämfört med bilars? Mycket lär bero på vilken typ av cykel en bromslös fixie eller en cykel med endast bakbroms torde ha längre bromssträcka en en cykel med frambroms, och t.ex. en trike med två framhjul som inte riskerar att slå runt över framhjulet ännu kortare.
(Och hur är det med joggandes och folks som sprintar till bussen ”bromssträckor”?)
Och är det den mest relevanta jämförelsen?
Visserligen gammalt men ar det någon av cyklisterna som bötfälldes som ens var i närheten av 17km/tim?
Jävla tramsblogg. Ta ansvar för fartdårar på cykel istället för att alltid jämföra med nåt annat.
Skäms alla lättkränkta cyklister som inte förstår problemet med linjelopp på cyckelbanor
Och igen…
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2516738-bilist-korde-15-km-tim-far-bota-for-fortkorning
Om det nu är så att vi på Expressen skiljer mellan ”fort” och fort och mellan bilister och cyklister så ändrar vi på det: https://bloggar.expressen.se/kvalitetsbloggen/wp-admin/post.php?post=3434&action=edit&message=6
http://bloggar.expressen.se/kvalitetsbloggen/2014/02/ar-expressen-vi-med-bilister-och-dom-med-cyklister/
^rätt länk
Toppen!
Det är skillnad på ”fort” och ”fort” http://t.co/w3OjH1AZZt
Jag måste alltså vara en superbra bilförare tillika övermänniska eftersom jag aldrig har reflekterat över att det är svårt att köra i gångfart. Det händer ju ofta att trafiksituationen kräver att man kör i gångfart även utanför gångfartsområden. På gårdsplaner, i trafikköer, på parkeringsytor, när man ska in i biltvätten osv…
Jag håller naturligtvis med om att de flesta bilar är dåligt anpassade för gångfart och att det är lätt att köra fortare på en tom gata om man börjar tänka på annat men det är en annan femma det.
Antingen var det förare som missade lektionen med dragläge i körskolan, eller också kör de så mycket på gångfartsområden så att de inte vill slita på kopplingen.
Men precis som man måste vara ödmjuk när man får komma in i någon annans lägenhet, måste man vara ödmjuk och anpassa sig till förutsättningarna när man får låna de gåendes område. Det går om man vill.
RT @G_Smurfen: Dubbla måttstockar? http://t.co/i2JFM4RLt5 Ping @PatrikKronqvist
@Cyklistbloggen ”Inte speciell hög hastighet.” På en gata många håller höga farter.. http://t.co/j0SOalft9S
Mer på samma tema, skånskan har haft en hel serie om det, de fall som gick till åtal för att man inte erkände lades dock ner eftersom det inte var skyltat korrekt, så om det finns något prejudikat vet jag inte. Dock var det tydligen omöjligt att köra långsammare än 20 där också, lite oklart varför.
http://www.skanskan.se/article/20130801/HORBY/130739855/-/atal-for-fard-over-gangfart
http://www.skanskan.se/article/20130809/HORBY/130809429
http://www.skanskan.se/article/20130809/HORBY/130809428
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
RT @ricwes: Det är så jävla SYND OM bilisterna jämt. Stackarna. http://t.co/yDIvmJdVG9
RT @ricwes: Det är så jävla SYND OM bilisterna jämt. Stackarna. http://t.co/yDIvmJdVG9
@Cyklistbloggen Eller så är det skillnad på ”folk” och ”folk”, mest beroende på vilket fordon de framför…
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Det är så jävla SYND OM bilisterna jämt. Stackarna. http://t.co/yDIvmJdVG9
Om man då går snabbare än 7 km/h, eller rentav springer, kan man få böter för det?
Jora, Polisen står och lasermäter folk under Midnattsloppet, lite sneaky men men.
Ingen risk! Lagen gäller enbart fordon, så även inlines går bra! Se mitt inlägg här nedanför
Det är skillnad på ”fort” och ”fort” http://t.co/wHaYmQ41Gc #fb
RT @G_Smurfen: Dubbla måttstockar? http://t.co/i2JFM4RLt5 Ping @PatrikKronqvist
För att kunna hålla en hastighetsbegränsning måste den i rimlighetens namn var definierad! Jag ställde frågan om ”Gångfart” till Transportstyrelsen, och så här svarade man:
”Hej Lars!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2013/11036.
Fråga: Polisen har vid några tillfällen i sommar bötfällt
cyklister som cyklat för fort på gångfartsområde. Enligt vad som skrivs i
pressen så tillämpar Polisen en maxfartgräns på 7 km/tim. Jag har förgäves
letat efter det lagrum där gångfart likställs med 7 km/tim. Texten brukar lyda
ungefär ”fordon får föras i max gångfart”, utan att precisera
noggrannare. Frågan är också, gäller farten enbart fordon? Om ja, så innebär
det att skateboard, rullskridskor, rullskidor och även löpare får färdas
snabbare. I så fall, hur tänkte man då?
Svar: Enligt trafikförordningen 8 kap 1 § så är det
”fordon” som inte får föras med högre hastighet än gångfart. Ordet
gångfart är inte närmare definierat utan är således den hastighet som gående
har.
Enligt trafikförordningen 1 kap 4 § så gäller
bestämmelser för gående, även den som åker skidor, rullskidor, skridskor,
rullskridskor eller liknande.”
Det finns alltså ingen definierad gräns, och hur ska man då kunna hålla den? Noterbart är att för rullskridskoåkare, brädåkare etc är det fritt fram att färdas snabbare!
Om man på gågata kör om gående så kör man för fort. Ungefär så?
Men man kan ju gå förbi andra som går saktare (de som skriver sms eller pratar förtroligt). Alltså borde man få böter först när man har cyklat både synbart fort och även passerat flera som går synbart fort. Då är det upp till polisen att mellan tummen och pekfingret avgöra vad som är fortkörning. Men jag antar att de gör samma bedömning när det gäller ”vårdslöshet i trafik” eller ”störande den allmänna ordningen”.
Det är svårt för en cyklist utan hastighetsmätare att bedöma om man kör i gångfart på sträckor där man inte har några gående att jämföra sig med. Racertempo är givetvis uteslutet ändå, men om en bilist upplever sig stå nästan still i 18 km/tim, kanske en ensam cyklist kan uppleva att halva denna fart kan kännas som gångfart. Eller?
Jag mätte hastigheten på cyklister och gående som alla förmodligen var på väg till sina jobb, se http://trafikistan.se/hur-fort-cyklar-folk/ . Nästan alla 54 gående höll 5-6 km/tim. Ingen kom upp i 7 km/tim. Jag ser inget problem med att polisen använder 7 km/tim som gränsvärde. Däremot är det djupt problematiskt om bilister behandlas annorlunda och tillåts köra tre gånger så fort som cyklister.
Syftet med gågator och gångfartsområden borde väl vara att gående inte ska behöva bekymra sig för fordonstrafik på dessa ytor. De ska kunna reagera på fordon på samma sätt som på andra fotgängare. Det ska vara ok att vara lite frånvarande och ha kort framförhållning utan att plötsligt få hjärtat i halsgropen.
Men jag tycker att fartkravet kunde vara mindre strikt när det inte finns några fotgängare eller skymda hörn/portar i närheten. Hänsynen borde riktas till faktiska och möjliga gångtrafikanter, inte mot asfalten som sådan.
Tror inte att det går att göra sådana anpassningar, det måste nog vara svart eller vitt. Folk kommer alltid ursäkta sig med att just nu går det bra, och då kommer fulle Karl springandes till Slussens och blir påkörd.
Jag håller med om att egoism och gemensamt ansvar går dåligt ihop. Men ändå tror jag att regler måste bygga på ett begripligt syfte för att vi ska förstå och acceptera dem. Syftet är viktigast. Reglerna är bara till för att konkretisera vilka hänsyn som syftet motiverar.
Om en cyklist kör på fulle Karl, är det väl klart att cyklisten inte bara har tummat på lagens bokstav utan även på dess syfte. Handen i syltburken skulle jag säga där.
Väldigt olika måttstock beroende på om man kör bil eller cyklar… http://t.co/4YMzdkxHml @Expressen @PatrikKronqvist
Dubbla måttstockar? http://t.co/i2JFM4RLt5 Ping @PatrikKronqvist
Det första jag fick göra på trafikskolan när jag skulle ta körkort var att köra i krypfart, och man kunde utan problem gå förbi bilen i normal gångfart då. Så att det skulle vara omöjligt att köra i 7 km/h är långt ifrån sant. Det är bara att lägga i ettan och köra med kopplingen. Sen att det känns som att det går extremt sakta när man kör bil i 7 km/h jämfört med när man går eller cyklar är ju en annan femma.
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Jag har praktiserat på Asplunds trafikskola i Skene. När jag fick gissa hur hög hastighet som är den högsta tillåtna på gångfartsområdet gissade jag på att det var 20 kilometer i timmen eftersom det är nära gångfarten. Det kan inte vara lägre hastighet än 20 som är högsta tillåtna, jag har själv provat att besvara teorifrågorna om bilen och vad det trafikmärket som anger gångfartsområde anger för hastighetsgräns om inget annat anges, det var 20 kilometer i timmen som var rätt, inte 30, 50 eller vilka alternativ det nu fanns.
Den tvåhjuliga cykeln är stabil först vid en hastighet av 12 kilometer i timmen (stabil betyder att den inte lutar åt något håll vid sin hastighet och då behöver man inte styra cykeln åt det hållet som cykeln ska luta åt, håller en rak kurs). Om man nu skulle få köra på ett gångfartsområde med en högsta tillåtna hastighet på 7 kilometer i timmen så vore det en orimligt låg hastighet, anser jag. För mig som elcykelförare är det lättare att hålla en hastighet av 20 än 7 kilometer i timmen inte minst på grund av att fordonet är stabilt men också för att det är min optimala hastighet. Från 20 kilometer i timmen är cykeln så stabil att man inte behöver hålla någon hand på styret (fast det är olagligt, man måste hålla minst en hand på styret) och en cyklist som kör sin cykel med en hastighet av minst 30 kilometer i timmen kan hålla sig lodrätt även om dennes cykel sparkas kraftigt. På några av Warszawas farligaste ställen har man provat en cykel med en cyklist som kör cykeln bara i 30 kilometer i timmen och en tredje person som sparkar till cykeln vid den hastigheten och cykeln ramlade inte alls.
Jag cyklar utan problem i 7km/h. Jag förstår inte problemet. Syftet är ju heller inte att jävlas med motorförare utan göra det säkert för fotgängarna. Och 20 km/h är långt över gångfart.
20 kilometer i timmen kan visst vara långt över gångfart, det stämmer. Men när jag fick rätta det teoriprovet om bilen som jag genomförde när jag praktiserade på Asplunds trafikskola så visade det sig att gångfartsområdesmärket anger en högsta tillåtna hastighet av 20 kilometer i timmen enligt facit för trafikmärken. Men jag gissade på att det måste vara 20 kilometer i timmen som gäller eftersom det var den närmaste hastigheten till gångfarten jag hade att välja på. Och det var rätt hastighetsval enligt programmet.
Sen skrev jag inte att det är svårt att cykla i 7 kilometer i timmen, men cykeln är ju ostabil i den hastigheten, först vid 12 kilometer i timmen är tvåhjuliga fordon så stabila att man kan hålla en rak kurs. Att cykla i 7 kilometer i timmen kräver förutom mer energi också att man håller balansen bättre. Jag har inga problem med att cykla i 7 kilometer i timmen heller men jag väljer helst att cykla runt 20 eller mer kilometer i timmen så att mitt fordon blir stabilt, nerför backarna kan jag uppnå 40-47 kilometer i timmen på min elcykel med en hjuldiameter på 20 tum. Visst, att hålla så höga hastigheter som över 40 kilometer i timmen har sina nackdelar också förutom fördelen med att fordonet är stabilt, ett exempel på nackdelar är att luften ”bits” i ögon när man uppnår så höga hastigheter och för att motverka att luften gör det så måste man ha cykelglasögon.
Det är väl högst rimligt att man på ett gångområde, dvs. den gågata som artikeln åsyftar (skillnad på kombinerade GC-banor) faktiskt inte cyklar fortare än normal gångfart eftersom det då kan bli ganska farligt. Kolla på Drottninggatan i Stockholm – där skulle det vara direkt farligt, då det är så mycket folk i rörelse, att cykla i 20 km/h. Som cyklister bör vi inte bara ensidigt propagera för att vi skall ha alla ”rättigheter”. Är det gågata – då är det rimligt att vi håller normal gåfart. IMHO.
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Om tillräckligt många upprepar samma sak blir det till slut en sanning. Men var står det i lagtexten att gågator har en maxhastighet på EXAKT 7 km/h? Hur fort går t.ex. inte de som tävlar i gång? Eller långa män som går målmedvetet?
Däremot är det intressant att det är skillnad på fort och fort så klart.
Som jag skriver är det polisens, uttryckliga, tolkning av ”gångfart”. Bars en domstol kan ge ett definitivt svar.
Det är just det jag menar. Poliser nämner hela tiden 7 km/h till alla journalister som förmedlar det vidare. Siffran är bara hittepå. Men det är är off-topic så klart.
Argumentet att cyklar är fartdårar brukar annars vara att de är så tysta men en bil som på lågvarv kör i 18 km/h låter knappt inte alls i stadstrafik – alltså borde de bilisterna också vara fartdårar.
Jag blir dessutom hellre påkörd av en cyklist än en bilist även om cyklisten skulle ha dubbla farten.
Gångfart finns inte definierat som hastighet mer än att det är den hastigheten som gångtrafikanterna går i. Tror inte att det finns något prejudicerande fall där heller. Med andra ord, skulle du köra på ett gångfartsområde där det pågår en gångtävling för långa män så kommer du kunna hålla högre hastighet än om du skulle råka på ett dagis på gångfartsområdet.
Hänsyn och anpassa hastigeheten är det som gäller. Fast vissa har helt klart svårt för det.
Rekommendationen för LTS (lokal trafikstadga) är att inte skylta någon maxhastighet. 5-7 km/h är det som lärs ut av STR för nya körkortsinnehavare.
För övrigt var det väldigt kul att få läsa skillnaden på hur cyklister och bilar får böter, tack!
Här ska man faktiskt säga att det inte verkar som att polisen gör någon skillnad. Vilket är bra.
RT @gbgcyklaren: Det är skillnad på ”fort” och ”fort” – om gångfartsområden och cyklister och bilister http://t.co/MnaQ2WHfx1 via #cyklistb…
Bilister som jamar över att deras lagbrott bestraffas med böter — tänk om man kunde få dem att inse hur löjliga, hur omogna de ter sig!
http://bloggar.expressen.se/berggren/2014/01/27/18-kmtim-kan-ocksa-vara-for-fort/
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
http://www.expressen.se/kvp/hon-fick-ocksa-boter-for-att-ha-kort-18-kmh/
Tack. Uppdaterade.
Det är skillnad på ”fort” och ”fort” – om gångfartsområden och cyklister och bilister http://t.co/MnaQ2WHfx1 via #cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Tjenare @Expressen. mer konsekventa när ni skriver artiklar om hastighet på gångfartsområde? #cykla http://t.co/DPiPZvvLmd
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Fartgalna cyklister och stackars bilister. http://t.co/VMSuhbygaj
Christian, detta var faktiskt väldigt bra – i vanlig ordning. Det intressanta är ju att det hela tiden är superfort när man cyklar – precis som du skriver – men för bil i samma verklighet och situation så är det snyftande sååååååå långsamt.
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort” http://t.co/SnoKkHE2Lt @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
RT @Cyklistbloggen: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”: http://t.co/0dfSbSEwGP #cykla
@Cyklistbloggen Reagerade också på att hon inte visste vad skylten betydde och tyckte det var en ursäkt….
@Cyklistbloggen I Norge hadde vi nettopp en sak der bilist ble frikjent fordi han holdt fartsgrensen (40), og syklisten kjørte ”fort” (25)