I flera stater i USA finns minimikrav på hur långt avstånd motorfordonsförare ska hålla till cyklister när de kör om. I Kalifornien bestämdes precis att man måste hålla 3 fots avstånd, eller en knapp meter.
I Florida finns sajten 3feetplease.com, och där informerar systrarna Selena Glass och Genvieve Almodovar, vars mamma kördes ihjäl, så här:
och sajten Zmotion.org säger så här i kampanjen ”Ride right, drive right”:
I Australien lobbyar the Amy Gillett foundation för att bilister ska hålla minst en meters avstånd till cyklister under rubriken ”A meter matters”:
Men vad gäller i Sverige?
Trafikförordningens 3 kap, 33§:
Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.
Bötesbeloppet i Sverige är 1000:- för en bilist som bryter mot regeln.
Samtidigt, också i USA, föreslår Chicagos borgmästare att nuvarande bötesbelopp på 500$ för bilister som öppnar dörren framför cyklister så att de skadas, ska dubblas till 1000$. I svensk lag står det (3 kap 50§):
Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
Vad jag vet finns det inget tydligt satt bötesbelopp för att dörra en cyklist i Sverige I Sverige kostar det 1200:- i böter att dörra någon men när jag pratat med andra bilister om det så är få medvetna om att det är förarens ansvar att se till att dörren öppnas säkert. Och jag har aldrig sett några kampanjer riktade till bilförare för att upplysa om vikten av att hålla avstånd till just cyklister, både när man kör om och när man öppnar dörrarna.
I korthet nämns egentligen inte cyklister i svensk lag, utan de ryms in under begreppet ”fordon”. Samtidigt är det såklart stor skillnad på effekterna av att hålla för litet avstånd mellan en bil och en cykel och en bil och en bil. För att inte tala om skillnaden i förlopp om en bilförare öppnar dörren framför en cyklist och framför en annan bilist…
Vad tycker du, skulle vi behöva en tydligare lagar kring avstånd till cyklister i Sverige?
Titta mer på CBS Chicago.
RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla
Jag tycker att reglerna i princip är bra, men en upplysnibgskampnj riktad mot bilister, och tydligare statuernde, uppmärksammade (pressmeddelande från polisen t.ex) riktade insatser, likt den mot rödljuscyklande vore på sin plats.
Jag är emot specialregler. Regler ska vara lätta att förstå, och få. Med specialregler följer också lätt en degradering. Att ha specialregler för cyklister tror jag automatiskt gör dem/oss till andra klassens trafikanter i ännu större utsträckning.
RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla
@CyklaHasselby @Cyklistbloggen något att tänka för alla bilister som tutar när man kör om en annan cyklist.
Denna omkörning tycker jag var lite väl tight: http://youtu.be/D6AypkMJ9wE
Jag kör i 32 km/h på en 50-väg (Västberga allé i Stockholm). Lastbilen kör minst 50 km/h…
Med ett lagstadgat minimumavstånd gör det lättare att göra en polisanmälan, för troligtvis tyckte lastbilschauffören att hen lämnade ett ”betryggande avstånd”…
Det där var horribelt nära. Det är synd att föraren i kabyssen antagligen är en sådan idiot att han inte förstår att han med denna omkörning inte menade hota dig till livet – för då hade det kanske kunnat passa med ett år för olaga hot. Man kan undra hur idioten själv skulle uppleva om någon berusad höll en kniv för hans strupe – vilket jag tycker detta nästan är jämförtbart med. Det är bedrövligt vad vissa kommer undan med.
RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla
@ekstromenator @Cyklistbloggen Plus i kanten för ikonografin också.
RT @Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/sdIUjfcovg #cykla
En meter mellan styrändarna är väl minimum när medcyklande kör om varandra eller möts. Betydande många cyklande kör dessutom om på fel sida, vilket ökar riskerna. I krypfart kan ju avstånd mellan styren minska, och i höga farter ökas till kanske 2m? I de flesta fall i Stockholm är dessvärre dubbelriktade cykelbanor så smala att 1 meter mellan styren inte är möjligt, vilket innebär att hastigheten måste begränsas till kanske 15 km/t eller i vissa fall 5-10 km/t för att bibehålla tillräckliga säkerhetsmarginaler.
@Cyklistbloggen Medcyklande: 1m mellan styren och på¨rätt sida i omkörning och möte. Mindre i krypfart och ökat avstånd i höga hastigheter
I Spanien rekommenderar de 1,5 meter: https://twitter.com/ekstromenator/status/389011740962594816
I Frankrike likaså: http://lamassecritique.fr/wp/wp-content/uploads/2012/08/si-je-d%C3%A9passe-15m.jpg
Det tycker jag är bra rekommendationer. Cyklister behöver vingelutrymme. Det finns en lag som säger att cyklister ska hålla sig så nära högerkanten av vägen som möjligt men den gäller inte enbart cyklister och det är ingen lag som gäller strängast cyklister. Alla fordon ska hålla sig så nära högerkanten som möjligt, det är inget särskilt påbjud mot cyklister. Det finns ingen anledning till att cyklister ska hålla sig längre in mot högerkanten än vad bilister gör i liknande situationer. Det finns däremot anledningar till att cyklister INTE ska göra det, en av dem är att det provocerar vissa bilister till att köra om cyklister på farliga sätt som att köra om med bilen med bara några enstaka decimeters marginal från cyklisten. Det hände mig också när det kom mötande trafik och jag cyklade alltför nära högerkanten. Det misstaget gör jag aldrig mer om.
När jag höll ett tillräckligt bra avstånd från vägkanten (1-1,5 meter som författaren för en av mina cykelböcker rekommenderar) har de flesta bilister kört om mig med säkra marginal mellan sina egna bilar och mig själv. Men det finns tyvärr sådana bilister som har dålig förståelse för cyklister, de kan köra ut framför cyklister i rondeller trots att just cyklister har företräde (vilket hände mig en gång), och jag stötte på en bilist i Holsljunga som på en 30-väg ville köra om mig med en hastighet på ungefär 20 kilometer i timmen. Innan han körde om mig har han kört sin bil i bredd med mig och försökt trycka bort mig ur vägen. Jag hade en cykeltuta som låter väldigt obehagligt om man tutar högt med den och det fanns villor och en skola i det området så bilisten som försökte trycka ut mig ur vägen slutade upp med det försöket, han körde då ifrån mig med en för hög hastighet för att hålla sig till hastighetsbestämmelsen inom området.
Själv cyklar jag oftast på våren, sommaren och hösten, nästan aldrig på vintern och jag cyklar då jag anser det vara säkrast, till exempel om det blir varmt och ingen halka på vägen. Då cyklar jag uppemot 45 kilometer på en resa. Oftast cyklar jag upp till 40 kilometer på en resa, sällan 45, och jag har en elcykel. Nu säger många att ”elcyklar är för sådana som inte orkar trampa” eller ”att köra elcykel är som att köra bil”, så är det INTE. Om man trampar går elmotorn i ett så djupt energisparläge den bara kan, man måste trampa hårt för bästa möjliga effekten när man kör uppför en backe. Om man bara kör på motordrift så är det klart att det är som att köra bil, men om man trampar och låter motorn arbeta så lite den kan så kan det efter en lång tid bli jobbigt att trampa på pedalerna.
Det finns en elbil som heter Twike och tillverkas i Tyskland. Den har en topphastighet på 85-90 kilometer i timmen vilket ändå är tillräckligt för att anpassa sig efter motorvägstrafiken, motoreffekten är 6 kilowatt. Det är en tvåsitsig sportbil som kan rymma 250 liter bagage. Den kostar 18000 dollar i USA vilket motsvarar ungefär 118000-119000 svenska kronor. Men den drar rejält lite ström, upp till 8 kilowattimmar på 100 kilometer och jag tycker att det är en bil som är värd att köpa. Den har cykelpedaler som hjälper elmotorerna och laddar batteriet under resan.
Sådanna specifierade regler kanske inte behövs men cykeln måste få egna regler eller behandlas som någon av de andra. Såsom nu när väldigt få kan specialreglerna för cykel funkar inte. Jag skulle säga att man borde uppgradera cykeln att ha samma regler som för bilar. (och därmed kunna uppta lita stor plats, tex. så man får köra i bredd.)
@cykelbloggar @Cyklistbloggen Inser hur bra det är att äga högestyrd bil. Kör aldrig om cyklist för nära och omöjligt att dörra dem.
Att öppna en bildörr så fara uppstår har ett bötesbelopp på 1200:-
Att lasta/lossa o-bra ger 1000:- i böter
http://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_001_183_juli_2007%5B1%5D.pdf
Lysande! Som jag letade efter den! Uppdaterat inlägget nu.
Den länken är ifrån 2007, Riksåklagaren är bättre att kolla hos.
http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/
Just det här beloppet verkar dock vara 1000 kr även nu.
Cyklistbloggen: Hur nära en cyklist får man köra? http://t.co/K5NKXbMm1a @Cyklistbloggen
Att ha en bestämmelse utan mått tror jag är det bästa. En meter på 90-väg är på tok för lite framförallt om det är en lastbil som kör om. Däremot på en 30-väg kan det vara helt ok. Däremot behöver polisen se till att lagen efterlevs.
Kanske det skulle räcka med informationskampanjer med just det innehållet?
Visst vore det tacksamt om det fanns tydliga regler kring vad som gäller vid att hålla ut. Men angående detta med bilister som öppnar dörrar. Allt för ofta vid denna typ av olyckor tycker jag mig se rubriker i tidningar i stil med ”Cyklist körde in i bil”. Nej! En mer korrekt rubrik vore definitivt något som inte skuldbelägger cyklisten.
Fast denna vinkling kanske inte är konstig när jag för bara någon vecka sedan såg en dekal bak på en bil som uppmanade cyklister att hålla ut minst 1,5 meter från bilen så att det skulle gå att öppna bildörren.
@Cyklistbloggen Visar ett exempel från Spanien där man rekommenderar 1,5m avstånd ! http://t.co/GZsBIvVNNL